چه كساني "حاج حسن شاطري" را به شهادت رساندند؟

فرماندهان رژيم صهيونيستي، او را بهتر از ما مي‌شناختند، هر زمان كه در مرز فلسطين اشغالي و لبنان چشمشان به "مسجد قدس" مي‌افتاد كه شبيه به بيت‌المقدس در دل "پارك بسيار زيباي ايرانيان" بنا شده است، داغشان تازه مي‌شد و همين بود كه به دنبال انتقام از معمار آن بودند.

به گزارش زرین نامه باشگاه خبرنگاران؛ "سردار شهید حسن شاطری" رییس ستاد بازسازی ایران در لبنان از يادگاران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود که با تمام وجود در امور مهندسی جنگ، راه‌سازی و جاده‌سازی در مناطق جنگی فعالیت داشت.

وی پس از جنگ تحمیلی نیز در افغانستان و سپس بعد از جنگ ۳۳روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان، در جنوب این کشور مسئولیت هیأت ایرانی بازسازی جنوب لبنان را برعهده داشت.

حاج حسن شاطري به‌عنوان یک سرباز ولایتمدار و گوش‌ به فرمان امام و رهبر، در سال‌های اخیر نیز به بازسازی مناطق آسیب دیده لبنان در جنگ ۳۳روزه با رژیم صهیونیستی مشغول شد که این امر سرمنشأ بسیاری از خیرات و برکات برای مردم مظلوم لبنان بود.

اعتقاد شهيد شاطري به بسيج جهاني اسلام

سردار شهيد حسن شاطری در گردهمایی بسیجیان شرکت‏ کننده در رزمایش الی‏ بیت‌‏المقدس در اردوگاه قدس سمنان، گفته بود: " بسیج مهم‏ترین دستاورد انقلاب اسلامی است و گره‏‌گشای مشکلات عمده انقلاب در همه ادوار آن بوده است. کارکردهای بسیج محصور در جغرافیای ایران اسلامی نیست و بیرون از ایران، بسیج نماد مقدس و مظهر نجات‌‏بخش مظلومین است. امروز بسیج در حال جهانی‌شدن است و بسیج جهانی اسلام، حلال مشکلات مستضعفان جهان خواهد بود.

حزب‏‌الله لبنان خود نوعی بسیج است. پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 1982 و تسخیر بیروت توسط ارتش اسرائیل، حزب‌‏الله لبنان در قالب هسته‏‌های مقاومت اسلامی تشکیل شد. هسته‏‌های مقاومت لبنان توسط روحانیون شیعه که در نجف تحصیل کرده و با افکار امام خمینی(ره) و آیت‌الله صدر آشنا شده بودند، تشکیل شده و با پشتیباني معنوی انقلاب اسلامی ایران، تجهیز و به سرعت رشد کرد. در اساسنامه حزب‏‌الله لبنان، حکومت اسلامی و حرکت مبتنی بر فقه شیعه مورد تأکید است و ولایت مطلقه فقیه به عنوان اصل مهم و رکنی پذیرفته‌شده است و همه خود را ملزم به تبعیت از ولی فقیه می‏‌دانند. "

سردار شهيد شاطري، سوريه را عمق استراتژيك مقاومت مي‌دانست

سردار شهيد شاطري در همان گردهمايي اظهار داشت: " برخلاف سایر مناطقی که در آن‏‌ها بیداری اسلامی رخ داده و آمریکا در کنار رژیم‏‌های طاغوتی بوده است، در سوریه، آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه حکومت این کشور فعال هستند. ناآرامی‏‌ها در سوریه توسط جیش‌‏الحر یا ارتش آزاد که غالباً از سایر کشورها هستند، ایجاد شده و اغلب ملت سوریه در این مسأله حضوری ندارند، ضمن‌اینکه سوریه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چه در موضوع حمله صدام و چه در موضوع مقابله با آمریکا و اسرائیل، با ایران همراه بوده است. در وضعیت فعلی، سوریه عمق استراتژیک محور مقاومت است و این معیارها برای کمک به سوریه برای انقلاب اسلامی ایران کافی است. "

جنگ 8 روزه غزه، حماقت محض صهيونيست‌ها

سردار شهيد شاطري با اشاره به جنگ 8 روزه اسرائیل علیه مقاومت اسلامی گفت: " جنگ 8 روزه غزه در این مقطع برای صهیونیست‏‌ها یک حماقت محض بود، اگرچه صهیونیست‏‌ها آن را حاصل یک طراحی دقیق می‏‌دانند و معتقدند که این جنگ را براساس سناریوی از پیش‌طراحی شده انجام داده‏‌اند. امروز در غزه شعار مقاومت اسلامی، انتفاضه سنگ تا انتفاضه ساروخ(موشک) است، چراکه موشک‏‌های مقاومت امروز تا عمق خاک رژیم غاصب اسرائیل نفوذ کرده و باعث ترس آن‏‌ها شده است. موشک‏‌های فجر 5 مقاومت اسلامی می‏‌تواند از برد 120 تا 200 کیلومتر از عمق خاک اسرائیل غاصب را هدف‏‌گیری کند. "

اهالي جنوب لبنان، او را با نام مهندس حسام مي‌شناختند

حاج حسن شاطري با نام " مهندس حسام خوشنويس" معروف بود، اما نه ميان ايرانيان كه بيشتر او را اهالي جنوب لبنان مي‌شناختند، نه حتي شيعيان، مسيحيان اين ديار هم حاج حسن را خوب مي‌شناختند. وقتي براي بازسازي لبنان و خرابي‌هاي به جاي‌مانده از ددمنشي‌هاي رژيم صهيونيستي، كمر همت بست، برايش شيعه و سني تفاوت نداشت؛ از خانه‌هاي روستاهاي شيعه‌نشين گرفته تا كليساهاي مسيحيان آن ديار، همه دست همت اين سرباز سبك‌بال ولايت را ديده بودند كه چگونه بي‌ادعا مشغول آباداني سرزمينشان است.

البته فرماندهان ارشد رژيم صهيونيستي، او را بهتر مي‌شناختند، هر زمان كه در مرز فلسطين اشغالي و لبنان چشمشان به "مسجد قدس" مي‌افتاد كه شبيه به بيت‌المقدس در دل "پارك بسيار زيباي ايرانيان" بنا شده است، داغشان تازه مي‌شد و همين بود كه به دنبال انتقام از معمار آن بودند و چه ناجوانمردانه حقد و كينه خود را به اين "سردار سازندگي و آباداني" نشان دادند.

"حاج حسن" اگرچه سردار بود اما سر داد، نه در ميدان جنگ كه در كارزار سازندگي و آباداني؛ مدت‌ها بود كه رداي خدمت‌رساني به مظلومان لبنان را به تن كرده و جاي جاي اين ديار را با دستان پرتوان خود آباد كرده بود.

بيراه نگفته‌اند كه شهادت لياقت مي‌خواهد و عجيب نيست كه اين سينه‌زن و مياندار هيأت شيعيان بيروت و ندبه‌خوان جمعه‌ها، با پهلوي زخمي به استقبال فاطميه رود.

نوشتن از "حاج حسن" براي كساني كه او را نديده و نشناخته بودند آسان‌تر است؛ وصفش را شنيده و قلمي مي‌كنند؛ اما وصف حاج حسن ما را بايد از "سيد حسن نصرالله" شنيد. وي به‌ مناسبت شهادت سردار شاطري گفت : " خوشنويس (شاطري) نخستين شهيدي نيست که جمهوري اسلامي براي مقاومت در منطقه اهدا مي‌کند. به مردم و مقامات ايران به خاطر شهادت مهندس حسام خوش‌نويس تسليت مي‌گوييم. شهيد حسام خوشنويس تمام تلاش خود را براي بازسازي لبنان به کار گرفته بود. "

جريان‌هاي تكفيري به عنوان مزدوران اسرائيل، جنايتي ديگر مرتكب شدند

بار دیگر دستان جنایتکار صهیونیست‌های ظالم، به خون سربازی دیگر از لشگریان آخرالزمانی پیامبر خاتم(ص) آغشته شد و این‌بار کوته‌فکران و جاهلان متمسّک، در لوای نوادگان شمر و یزید ملعون و به عنوان مزدوران اسرائيل، جنایتی دیگر در سرزمین شام (جاده دمشق- بيروت) رقم زدند.

سردار خستگی‌ناپذیر سپاه اسلام، حاج حسن شاطری، مجاهدی نستوه و عابدی عالم بود که بیش از 3 دهه از عمر شریفش را وقف خدمت به گسترش اسلام ناب محمدی كرد و لحظه‌ای از تلاش برای به‌اهتزاز درآوردن پرچم حق‌طلبی انقلاب اسلامی، غافل نشد. شهید‌شاطری از شهدای جهان‌وطنی بود که خط مقدّم مبارزه با دشمنان اسلام را جنوب لبنان می‌دانست و سال‌های پایانی حیات طیبه‌اش را وقف خدمت به محرومین آن سامان كرد.

" مهندس حسام" نامی بود که لبنانی‌ها برای او برگزیده بودند و در این میان تفاوتی بین شیعه و سنی و مسیحی نبود. جاده، پل و خانه‌هایی که به همت بلند این شهید در لبنان بنا شد هدیه‌ای برای همه لبنانی‌ها بود. صهیونیست‌های غاصب و عوامل تروریست آن‌ها نيز او را به عنوان یکی از استوانه‌های مقاومت اسلامی در منطقه شناسایی كرده و به شهادت رساندند تا گامی در جهت تضعیف جبهه مقاومت بردارند، اما همچون همیشه تحلیل هایشان غلط از آب درآمده و خون این شهید، درخت تنومند مقاومت اسلامی را که ثمرات آن‌را جهانیان در غزه، لبنان و سوریه به نظاره نشسته‌اند، آبیاری خواهد کرد.

همانگونه که دبیرکل مؤمن و مجاهد حزب‌الله لبنان پس از شهادت اسطوره مقاومت اسلامی " شهید حاج عماد مغنیه" گفت " اگرچه عماد‌ مغنیه به شهادت رسید اما هزاران سرباز و مجاهد شجاع، راه او را ادامه خواهند داد."

جالب آنکه شهادت حاج حسن شاطری مصادف شده با پنجمین سالگرد شهادت حاج عماد مغنیه که او نیز توسط دستان صهیونیستی بیرون آمده از آستین مزدوران سلفی و وهابی‌های مرتجع در سرزمین پر بلا، شام، به شهادت رسید.

راه شهيد شاطري در كمك به مقاومت لبنان ادامه خواهد يافت

سردار شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مي‌گويد: " آنچه مسلّم است، مزدوران ر‍ژيم صهيونيستي با انجام اقدامات جنایت‌کارانه‌اي مانند به‌شهادت‌رساندن حسن شاطري سردار رشيد اسلام، راه به جایی نخواهند برد. شهادت، مزد و پاداشی بود که سردار شاطری بعد از عمری مجاهدت و ممارست در راه خدا و احیای ارزش‌های اسلامی و نیز خدمت به مردم مظلوم و مستضعف لبنان از خداوند تبارک و تعالی دریافت کرد و امیدواریم شفاعت ایشان در روز قیامت نصیب حال ما نیز بشود. راه شهید شاطری در کمک به مردم مظلوم لبنان قطعاً با جدیت و نشاط بیشتری ادامه خواهد یافت و دشمنان انقلاب و مقاومت اسلامی در دستیابی به اهداف شوم خود همچنان ناکام خواهند ماند. "

حاج حسن فرقي ميان شيعه، سني و مسيحي نمي‌گذاشت

كاظم دارابي یکی از دوستان و همكاران شهید شاطری رییس ستاد بازسازی ایران در لبنان مي‌گويد: " بنده به مدت حدود پنج سال با ایشان در امور بازسازی همکاری نزدیک داشتم و مطمئنم امروز مردم لبنان اعم از شیعه و سنی و مسیحی و دروزی از حادثه شهادت ایشان به دست دژخیمان صهیونیست بسیار ناراحتند، زيرا او هیچ فرقی بین شیعه و سنی و مسیحی نمی گذاشت و همه تلاش خود را برای بازسازی مناطق جنگ‌زده لبنان در طبق اخلاص گذاشته بود. بعد از جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان نیز که خرابی های زیادی را به‌بار آورد، مهندس شهید شاطری و يارانش فعالیت زیادی برای بازسازی مناطق جنوب این کشور داشته و بدون هیچ چشمداشتی راه‌ها، جاده ها، پل‌ها و مراکز مختلف لبنان را بازسازی کردند. "

وی شهید شاطری را مطیع محض رهبری معرفی مي‌كند: " هیچ آزاری از این شهید بزرگوار به هیچ کس نرسید و دوستان و نزدیکان او نیز ایشان را فردی محکم، دوست‌داشتنی و در یک کلام یک گل بدون خار و یک شهید زنده می‌شناختند که رفتار و کردارش زبانزد همگان بود. "

هيچ مسأله‌اي، ادامه راه سردار شاطري را متوقف نمي‌کند

شاطری از قهرمانان دوران هشت سال دفاع مقدس بود که در اجرای طرح‌های عمرانی و مهندسی زیادی نقش فعال داشت و پس از اتمام جنگ 33 روزه سال 2006 میلادی، به عنوان رییس ستاد بازسازی لبنان وارد این کشور شد. شهادت این سردار اسلام که به تواضع، خشوع و جدیت در کار زبانزد بود، موجی از حزن و اندوه را در میان مردم و به ویژه دوستداران وی برانگیخته است.

غضنفر رکن‌آبادی سفیر ایران در بیروت در همين زمينه مي‌گويد: " سردار شاطري نقش به‌سزایی در بازسازی لبنان پس از جنگ 33 روزه سال 2006 داشت، بنابر این ترور این شخصیت توسط کینه‌توزان به دلیل همین فعالیت‌های چشمگیر بود. ترور شاطری بهترین دلیل بر این مسأله است که رژیم صهیونیستی خواهان موفقیت این خط نیست و تأکید می‌کنم که هیچ مسأله‌ای ادامه راه ما را در این خط متوقف نمی‌کند، لذا راه و منش این شهید که خدمت به مظلومین و کمک به خط مقاومت بود، ادامه خواهد داشت. "

حاج حسن به دست شقي ترين افراد کشته شد

حجت الاسلام و المسلمين پناهيان در توصيف اين شهيد مي‌گويد: « نمی‌دانم خوشحال باشم که این چند سال با ایشان آشنا شدم یا ناراحت باشم؛ خدا شاهد است از روزي که خبر شهادت ایشان را شنیدم کاملاً افسرده شده‌ام؛ خدا شاهد است عطر و بوی بعد از عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس که خبر رفقای شهید را می‌دادند، در جانم زنده شد. بعد از دفاع مقدس نيز چنین حال و هوایی نداشتم.

چهار پنج سال پیش، من در سفارت لبنان با ایشان آشنا شدم. در سفرهای بعدی که می‌رفتم فقط به عشق دیدن ایشان بود که می‌رفتم. منتظر بودم کی می‌آید که با ایشان حرف بزنم و نگاهش کنم. آدم اهل عمل و اهل اخلاص؛ خیلی‌ها به خارج از کشور مي‌روند یا بوی خارج از کشور به مشام این‌ها می‌خورد، عوض می‌شوند. امام جماعت محترم مسجد می‌گفت که نگاه می‌کردم دعای کمیل، آن گوشه نشسته - کسی که سال‌ها خارج از کشور است و در حال و هوای سواحل مدیترانه است - دیدم آن گوشه نشسته و دعای کمیل می‌خواند و زار زار گریه می‌کند.

خدایا تو شاهد باش که شهید ما به دست اشقی‌الاشقیا کشته شد. خیلی مهم است به دست چه کسی کشته می‌شویم، برای اینکه آن‌هایی که اسم شمر و یزید روی خودشان می‌گذارند، آن‌ها حاجی ما را کشتند.

خدا شاهد است یک موی شهید شاطری در بدنه مدیران جامعه ما باشد یک هفته طول نمی‌کشد حضرت ظهور خواهد کرد. من به همه احترام می گذارم ولی فاصله‌ها زیاد است، این را باور کنیم. نوش جانش که همه خوبی‌هایش را غریبانه با خودش برد.

شهید شاطری کس دیگری بود. ما را تا مرز فلسطين اشغالي مي‌برد و می‌گفت من این‌جا را آسفالت کردم. جاده‌ها را نگاه می‌کردید، احساس می‌کردید با دست‌هایش آسفالت‌ها را مرتب می‌كند. با عشق کار می‌کرد. فضایل و خدماتش را نمی‌شود گفت.

از محل مأموریتی كه داشت، یک حرفی زد و به من گفت: " فلانی تو باید اینجا بیایی که چگونه آقا (رهبر انقلاب) دل‌ها را تسخیر کرده است، باید بیایید اینجا ببینید چند تا کارگردان را بیاور اینجا. " خدا شاهد است هر روز منتظر تماس ایشان بودم. مداوم زنگ می‌زدم که ببینم می‌توانم ایشان را پیدا کنم؟ در همین زنگ‌زدن‌ها و اضطراب، یک‌دفعه‌ پیامک آمد که شهید شاطری به خدا پیوست.

به آقا مي‌گويم: یکی از نوادر کسانی که می‌توانست شما، انقلاب و امام را به جهان معرفی کند از دست دادید و به این سادگی‌ها جای ایشان پر نمی‌شود. می‌خواهم به امام زمان(عج) تسلیت بگویم و بگویم کسی که برای خدمت به مظلومان شیعه مرز نداشت از دست‌ دادید. به این سادگی جای ایشان پر نمی‌شود مگر به عنایت شما و اشک‌های شما و خون خود این شهید و مدد این شهید که عنایتش بر سر همه ما باشد. »

ترور سردار شاطري، اقدامي بزدلانه از سوي تروريست‌هاي مزدور بود

شهادت سردار شاطري موجب شد تا مقامات و احزاب لبناني، ترور اين شهيد بزرگوار را محكوم كنند. به جز اظهارات سيد حسن نصرالله در اين‌باره، حزب توحید عربی لبنان نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: " شهادت شاطری که تجربه طولانی در بازسازی خرابه‌های باقی مانده از جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال 2006 میلادی داشت، اقدامی بزدلانه بود که با هدف گسترش فرهنگ تروریسم، قتل و ترویج اندیشه جریان‌های تکفیری منحرف از اسلام و قرآن است.

ما در پنجمين سالگرد شهادت عماد مغنيه فرمانده غیور مقاومت، دوران پیروزی‌های درخشان و پرحماسه‌ای را به یاد می‌آوریم که به پاس خون شهیدان امت، تحقق پیدا کرد و مایه افتخار و سرافرازی مسلمانان شد. ما عهد و پیمان خود را بار دیگر با شهدای راه دفاع از امت و برافراشتن پرچم مقاومت و حمایت از آزادی فلسطین در رویارویی با توطئه گران و بدخواهان امت، تجدید می‌کنیم. "

مردم لبنان بر خدمات شهيد شاطري گواهي مي‌دهند

"عدنان منصور" وزير امور خارجه لبنان نيز با محکوم‌کردن ترور ناجوانمردانه حاج حسن شاطری، تأكيد كرد: " خدمات این شهيد بزرگوار در ذهن لبنان و لبناني‌ها زنده و جاويد خواهد ماند. تروريست‌ها، دست‌هايشان را به خون انساني آلوده کردند كه به كشورش و كشورهاي برادر خدمت كرده بود. تروريست‌هايي كه چنين شخصيت‌هاي شريفي را به شهادت مي‌رسانند بويي از اخلاق و انسانيت نبرده اند.

هيأت ايراني بازسازي لبنان، تاكنون صدها طرح در بسیاری زمينه‌ها اعم از مذهبي، آموزشي، فرهنگي، توسعه و زيرساخت‌ها را در لبنان به سامان رسانده است و مردم لبنان بر خدمات انسان‌دوستانه اين هيأت گواه هستند و آن چه شهيد شاطری براي لبنان انجام داد، پيوندهاي دوستي و محبت را ميان دو ملت لبنان و ايران مستحكم تر كرد. ترور این سردار بزرگ به مثابه ضربه دشمن به روابط مستحكم ايران و لبنان و نشانه نگراني دشمنان از دوستي و محبت دو كشور برادر است. "

بابا شهادتت مبارک

در پايان، هيچ چيز حماسي‌تر از دل‏‌نوشته دختر سردار شهید شاطری نيست.

" یگانه شاطری"، دختر سردار شهید شاطری در دل‏‌نوشته‌ای بر روی تابوت پدرش نوشت: «بابا شهادتت مبارک».

تابوت سه‌ رنگ سردار شهید شاطری بر روی دستان خیل عظیمی از مردم زادگاهش سمنان بالا رفت و مراسم تشييع و وداع با این سردار رشید اسلام، بسيار باشكوه و با حضور انبوهي از جمعيت دوستدار وي برگزار شد.

مردم سمنان بار دیگر به خیابان‏‌ها آمدند تا با مردی خداحافظی کنند که سال‏‌ها دوری از وطن را تحمّل کرد تا مردم کشور همسایه و مسلمان لبنان، اندكي در راحتی زندگی کنند.

تابوت مردی در سمنان «لا اله الا الله» را بر خود دید که پرچم سه رنگ روی آن از جاودانه‌شدن این پاسدار رشید اسلام حکایت داشت.

آنجا که می‏‌خواندی دختر سردار شهید شاطری در دل‏‌نوشته‌‌ای بر روی تابوت پدرش نگاشته بود: «بابا شهادتت مبارک»، اشک در چشمانت بی‏‌واسطه حلقه می‏‌زد.

آنجا كه دختری برای پدر می‏‌نویسد: «بابا شهادتت مبارک، ما را هم شفاعت کن، افتخار ما بودی و هستی»

گفتني است؛ سردار حسن شاطری روز سه‌شنبه 24 بهمن در مسیر دمشق به بیروت، به‌دست مزدوران رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

پیکر اين شهيد پس از تشییع در تهران با انتقال به زادگاهش (سمنان) در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

امثال شهيد سردار حسن شاطري يا به‌قول لبناني‌ها "مهندس حسام خوشنويس"، ثابت كرده‌اند كه خدمت‌رساني به انسان‌هايي كه در سختي زندگي مي‌كنند، مرز نمي‌شناسد. به‌خصوص اينكه موجب مقاومت هر چه بيشتر عليه صهيونيست‌هاي غاصب شده و نبرد عليه اين رژيم را تداوم مي‌بخشد.

انتهاي پيام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه