کمترین توجه بیشترین نگرانی!/ اگر چاره ای نیاندیشیم، کام های زیادی تلخ می شود

متاسفانه وقوع قتل های متعدد در سال های اخیر بویژه 2 قتل فروردین ماه امسال در شهرستان علی آبادکتول این روزها موجب نگرانی هایی بین خانواده ها شده است که اگر چاره ای برای رفع این نگرانی اندیشیده نشود، قطعاً کام های زیادی را تلخ خواهد کرد.

به گزارش زرین نامه؛ با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شدم تا این مسئله را به دو مقوله مهم دیگر یعنی اوقات فراغت و اشتغال جوانان و تاکید بر مقوله اول در سطح شهر ارتباط دهم.

دو مسئله اشتغال و اوقات فراغت از جمله مسائل و مشکلات مهم در حوزه جوانان شهرستان علی آباد کتول است. فعالیت های اوقات فراغت از چنان اهمیتی برخوردارند که از آن به مثابه آیینه فرهنگ جامعه یاد می کنند. به این معنی که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه به میزان زیادی معرف ویژگی های فرهنگی آن جامعه است. تحقیقات اجتماعی نشان می دهد که یکی از عوامل مهم بزهکاری در نوجوانان و جوانان، خالی بودن اوقات فراغت آن ها است که زمینه های بزهکاری اجتماعی در آن شکل می گیرد؛ بنابراین برنامه ریزی در این باره مکمل برنامه های رسمی تربیتی جوانان است. کسی نمی تواند منکر نقش خطیر و بزرگ خانواده در امر برنامه ریزی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باشد، اما نقش دستگاه ها و نهاد های مربوطه در امور جوانان در این باره بسیار مؤثرتر است.

اوقات فراغت آنچنان اهمیتی دارد که می تواند با نهاد خانواده و مدرسه نیز رقابت کند و تاثیرات زیادی بر رشد جوانان و نوجوانان بگذارد. نظریه فشار اجتماعی معتقد است که جوانان هنگامی که نتوانند از مجاری مشروع آن چیزی را که می خواهد بدست آورند به بزهکاری روی می آورند. آن ها احساس ناخشنودی و ناکامی کرده و نسبت به اطرافیان خشونت پیدا می کنند. برای مثال جوانان نیاز به فراغت یا بطور عام به شور و هیجان دارند و اگر آن جوان نتواند این هیجان را از طریق کانال های مشروع و از لحاظ اجتماعی پذیرفته شده ارضا نماید، ممکن است برای حل آن مجاری بزهکارانه را انتخاب کند.

درگیر شدن در فعالیت های فراغتی سازمان یافته باعث آشنایی فرد با ارزش ها و هنجار های متعارف می شود و در نتیجه کنترل اجتماعی راحت تر صورت می گیرد. بر عکس اگر اوقات فراغت نابهنجار یا سازمان نیافته بر فرد حاکم شود فرد نیز فرصت آشنایی با ارزش ها و هنجار های نامطلوب و ضد اجتماعی را پیدا می کند که این امر باعث بزهکاری می شود. پس در نتیجه بین فعالیت های فراغتی سازمان یافته و بزهکاری نوجوانان رابطه معکوس وجود دارد یعنی هرچه فعالیت فراغتی سازمان یافته تر افزایش یابد، بزهکاری نیز کمتر می شود.

هر مکان یا شهری در دنیای معاصر برای خود شخصیت و هویتی خاص دارد که باعث ایجاد تفاوت و تمایز با دیگری می گردد. معنایی که از انباشت این هویت در طول زمان ایجاد می شود، خود در شناساندن و به نمایش قرار دادن آن مکان به کار می آید. این نشانگی و سمبل بودگی نه در طبقه بالا و نخبه بلکه از فرهنگ عامه و توده به ایجاد گفتمانی بینا شهری و بینا متنی بدست می آید. لذا از این طریق مثلا نشانه ی شهرنیویورک برج های دوقولوی فروریخته 11سپتامبر یا گنبد اسب دوانی و والیبال و... می باشد و گویا (چه بسا) از این رهگذر، نشانه شهر علی آبادکتول، تعداد موتوری های بی شمار یا خشونت شهری یا ... آن است.

به عنوان مثال با توجه به این که ما در سطح شهر علی آبادکتول شاهد هستیم، بسیاری از جوانان و نوجوانان ما از وسیله نقلیه موتوری استفاده می کنند، می توان با احداث مکانی استاندارد برای تخلیه انرژی این موتورسواران هم شاهد کنترل اجتماعی بهتر و هم کم شدن حرکات مخاطره آمیز موتورسواران در سطح شهر باشیم و این رفتار نابهنجار را به رفتاری بهنجار تبدیل کنیم. یا در زمینه تیم داری ورزشی می توان با الگو برداری موفق از شهرستان های اطراف خود مانند گنبد در زمینه اسب دوانی و والیبال و گرگان در بسکتبال شاهد استعدادیابی جوانان و هدایت آن ها به زمینه های ورزش قهرمانی باشیم. تیم هایی که می تواند جزء هویت شهری ما محسوب شوند و علاوه بر ورزشکاران جوان، تماشاچیان زیادی را هم به سمت خود جذب کند.

یکی دیگر از مشکلات مهم در سطح شهرستان سطح پایین اشتغال جوانان است. میزان بیکاری رابطه مستقیمی با پدیده بزهکاری در میان جوانان دارد. از آنجایی که این شهر با تعدد قومی و فرهنگی بالایی برخوردار است باید اضافه کرد که این دو مبحث مهم اشتغال و اوقات فراغت نباید در سایه مسائل قومی قرار گیرند. اوقات فراغت و اشتغال مناسب در شهر می توانند ریشه بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی را بخشکاند.

امید است که مسولین امر با تلاش و درایت خود هرچه سریع تر برای حل این دو مشکل اساسی شهر اقدام نمایند تا کمی از دغدغه های امروزه جوانان شهر کاسته شود.

مرتضی تجری

دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی. مردم شناسی- دانشگاه مازندران

انتهای پیام/ ت

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه