طرح مدیریت یکپارچه جنگل‎های شمال یک ضرورت است

زرین نامه: معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان با اشاره به اهمیت طرح جامع حفاظت از جنگل‎های شمال گفت: طرح مدیریت یکپارچه جنگل‎های شمال برای حفظ و حراست از منابع خدادادی ضروری است.
 
 
 

به گزارش زرین نامه به نقل از فارس، مهران جهانشاهی شامگاه سه‌شنبه در جمع مدیران ادارات محیط زیست شهرستان‎های استان گلستان اظهار داشت: در صورت اجرای دقیق طرح جامع حفاظت از جنگل‌های شمال کشور می‎توان به حفظ همین مقدار از جنگل‌های باقیمانده در شمال کشور امیدوار بود.
 
وی تصریح کرد: حفاظت از عرصه‌‌های جنگلی از وظایف سازمان مراتع و جنگل‌ها بوده، ولی این اداره برای حفظ و حراست برخی نقاط را از منطقه آزاد به مناطق شکار ممنوع و بعد از آن به حفاظت شده ارتقا می‌دهد.
 
معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان با اشاره به مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی استان گفت: از مهمترین مشکلات زیست‌محیطی استان شکار و صید، آلودگی صنایع، زباله‌ها ساخت و ساز غیرمجاز و تصرفات، چرای بیش از حد دام در مناطق، مهاجرت طبیعی، تغییر کاربری اراضی در زیستگاه‌ها، ناامن شدن زیستگاه‌ها و... است.
 
جهانشاهی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه متولی امر در مناطق جنگلی منابع طبیعی است و اینکه برخی از نقاط جنگلی تحت مدیریت سازمان محیط زیست بوده همکاری‌هایی را با منابع طبیعی در این خصوص دارد و ارتقای سطح برخی از نقاط را مدنظر دارد.
 
وی به بیان راه‎های مؤثر در استفاده از توانمندی مردم برای جلب و همکاری مشارکت جوامع محلی گفت: چگونگی استفاده از توان جوامع محلی حاشیه مناطق تحت مدیریت در جلسات شورای راهبردی آموزش اداره کل و راهکارهای عملی برای استفاده بهینه از توان جوامع محلی در امر آموزش و حفاظت زیست محیطی بررسی می‎شود.
 
معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان ادامه داد: جوامع محلی برای همکاری با ماموران اداره کل به صورت همیار محیط زیست و صدور و ارائه کارت همیار محیط زیست به علاقمندان همکاری در حفظ و حراست از محیط زیست استان ترغیب و تشویق می‎شوند.
 
جهانشاهی به وظایف دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: این دفتر سیاست‌ها و استراتژی‌های مدیریت حیات‌وحش را تدوین کرده و بر اساس آن نظرات عالی در خصوص صدور پروانه‌های شکار داشته و مدیریت‌های بهینه را اعمال می‌کند.
 
وی برگزاری سرشماری حیات‌وحش، بررسی ضوابط ورود و خروج گونه‌های نمونه‌های حیات‌وحش، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مدیریت حیات‌وحش، تعیین ضوابط اجرای احیای گونه‌های حیات‌وحش در مناطق تحت مدیریت و... تدوین دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی مرتبط و انجام مطالعات و بررسی‌های لازم به منظور اعلام ممنوعیت و محدودیت‌های مکانی، زمانی و گونه‌ای منابع حیات‌وحش کشور را از دیگر وظایف این دفتر دانست.
 
معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان همچنین به وظایف دفتر حفاظت از مناطق و مدیریت شکار و صید معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اشاره کرد و متذکر شد: نظارت و جمع‌آوری اخبار و ارزیابی مستمر اطلاعات در مناطق تحت مدیریت،پیشگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست، صدور پروانه و دفترچه شکار، نظارت و انجام هماهنگی قانونی در دستگیری متهمان و تشکیل پرونده در حوزه استحفاظی و اقدام و هماهنگی لازم با عوامل انتظامی در کشف جرائم زیست‌محیطی از وظایف این دفتر است.

اخبار بیشتر

آرشیو
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه