شناسایی 27 واحد صنعتی مستعد دانش بنیان شدن در گلستان/ بازگشت 42 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

رییس سازمان صنعت معدن تجارت گلستان از شناسایی 27 واحد صنعتی مستعد دانش بنیان شدن در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال این واحدها و آن دسته از شرکت هایی جدیدی که برای اخد مجوز به این سازمان مراجعه می کنند، مستعد دانش بنیان شدن باشند، برای حمایت و دانش بنیان شدن به پارک علم و فناوری معرفی می شوند.

به گزارش زرین نامه؛ درویشعلی حسن زاده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به وجود یک هزار و 160 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان، بیان کرد: حدود 28 هزار نفر در واحدهای صنعتی فعال استان مشغول کار هستند.


سهم 24 درصدی صنایع بزرگ در نمودار اشتغال استان
وی با بیان اینکه تنها 2.5 درصد واحدهای صنعتی استان جزو واحدهای صنعتی بزرگ یعنی دارای بیش از 150 نفر شاغل هستند، اما 24 درصد سهم اشتغال حوزه صنعت استان را عهده دارند و 90 درصد واحدها زیر 50 نفر شاغل دارند، اظهار کرد: واحدهای کوچک در حوزه اقتصاد خرد نقش مهمی دارند اما استقرار واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس با اشتغال بیش از 150 نفر در استان را هم به دلیل ایجاد اشتغال بالا، سرمایه گذاری مناسب و توانمندی و استمرار فعالیت، در دستور کار قرار داده ایم.


190 واحد صنعتی استان راکد است
حسن زاده در ادامه گریزی به وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی در استان زد وگفت: از یک هزار و 160 واحد دارای پروانه استان، 190 واحد راکد و 300 واحد با کمتر از 50 درصد ظرفیت، فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که امسال، هم در استان تعریف و هم از طرف وزارتخانه به ما تکلیف شده، کمک به استمرار فعالیت واحدهای فعال با برگزاری جلسات رونق تولید ستاد تسهیل، استفاده از ظرفیت منابع بانکی و تبصره 18 قانون بودجه 1401، تسهیلات بازسازی و نوسازی و همچنین استفاده از تسهیلات روستایی برای واحدهای صنعتی مشمول است.


بازگشت 42 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید
رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان گلستان در ادامه با اشاره به فعال سازی مجدد 33 واحد صنعتی در سال گذشته به کمک ستاد تسهیل، گفت: در سه ماهه نخست امسال نیز9 واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشت.
حسن زاده با بیان اینکه همه ی واحدهای صنعتی راکد تنها به دلیل منابع مالی و تسهیلاتی دچار مشکل نیستند، بلکه برخی به سبب وجود مشکلاتی در حوزه های مالیاتی، تامین اجتماعی یا گیر و گرفتاری در سایر دستگاه ها و یا بحث های مدیریتی دچار تعطیلی شده اند، تاکید کرد: ما این واحدها را شناسایی کرده ایم. آن هایی که امکان فعال سازی مجدد و یا افزایش ظرفیت دارند را کمک می کنیم که تا پایان سال، فعال شوند.
وی همچنین با اشاره به اینکه برخی واحدهای صنعتی به دلیل عدم ایفای تعهدات سال های گذشته شان، در تملک بانک ها هستند، گفت: با همکاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و دادستان محترم دو - سه جلسه برگزار کردیم و در نتیجه ی آن، 15 واحد علیرغم اینکه در تملک بانک بود، اما صاحبان سابق وآن بانک به این تفاهم رسیدند و هم اکنون این واحدها اختیار همان صاحبان قبلی قرار گرفته و به چرخه تولید برگشته اند. 5 واحد نیز دریکی - دو ماهه اخیراحاله شده و در حال انجام روال اداری – حقوقی برای بازگشت به عرصه تولید هستند.


عزم جدی حمایت از صنایع تولیدی در استان
حسن زاده در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: بیش از هزار پروانه بهره برداری در این سال ها صادر شده که طبق بررسی های ما، بیش از 140 واحد پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد داشته اند. یکی از اولویت های امسال ما، حمایت از این واحدها با مساعدت در حوزه های زیرساختی و ارائه تسهیلات برای تامین سرمایه ثابت و در گردش است تا بتوانند وارد چرخه تولید شوند.


27 واحد صنعتی استان مستعد دانش بنیان شدن است
رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان با بیان اینکه شعار «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی» با نگاه ژرف اندیشانه و تیزبینانه مقام معظم رهبری برای سال 1401 انتخاب شد، افزود: از سال های گذشته، 22 واحد دانش بنیان در استان داشتیم که در میان آن ها حتی واحدی وجود دارد که 180 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد و علاوه بر تامین نیاز کشور، اگر شرایط باشد، می تواند صادرات هم انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه 27 واحد صنعتی استان مستعد دانش بنیان شدن هستند، تصریح کرد: از ابتدای امسال، آن دسته از شرکت هایی که ظرفیت دانش بنیان شدن دارند را از هنگام دریافت پروانه به پارک علم و فناوری معرفی می کنیم تا از همان ابتدا در این مسیر حرکت کرده و رشد کنند.
حسن زاده تجاری سازی و بازارشناسی محصول به ویژه در حوزه صادرات را دو اصل مهم در دانش بنیان توصیف و اذعان کرد: به اعتقاد من باید با استفاده از علم و دانش حوزه دانشگاهی، مراکز رشد دانشگاه ها و شتاب دهنده های موجود در پارک علم و فناوری کمک کنیم، شرکتی که در مسیر دانش بنیان حرکت می کند در بحث تجاری سازی نیز منجربه افزایش کیفیت محصول، افزایش میزان تولید و کاهش قیمت تمام شده یا به عبارت دیگر رقابت پذیر شدن محصول آن شرکت شود.


رشد 65 درصدی صادرات در سه ماهه نخست امسال
رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان گلستان در بخش پایانی این گفت و گو از ارزش 187 میلیون دلاری صادرات استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در سه ماهه نخست امسال نیز 56 میلیون و 500 هزار دلار به 25 کشور جهان، صادرات داشتیم که نسبت به سه ماهه نخست سال قبل، 65 درصد رشد داشته است.


گفت و گو: نرگس تجری
انتهای پیام/

 

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه