استفاده از همه ظرفیت های شهری در جهت توسعه پایدار و معرفی خان ببین در سطح کشور ضروری است

به گزارش زرین نامه: استان گلستان را می توان یکی از معدود استان کشور نامید که هر ناحیه و شهر آن دارای ظرفیت ها و قابلیت های متعدد فرهنگی، ورزشی، کشاورزی، هنری و ... است.

شهر خان ببین نیز یکی از شهرهای این استان سراسر سبز و زیبا است که دارای ظرفیت های قابل توجهی در بخش کشاورزی و گردشگری می باشد. وجود مزارع متعدد توت فرنگی به ویژه در روستای های مجاور شهر خان ببین این دیار را به قطب توت فرنگی کشور ملقب کرده است.

در بخش گردشگری نیز این شهر دارای قابلیت ها و پتناسیل های متعددی است. مجموعه بسیار دیدنی آبشارهای زیبای خان ببین : شامل جنگلهای بسیار وسیع  و هفت آبشار بزرگ و کوچک . با چشم اندازهای دل انگیز و حوضچه های متعدد جهت شنا و استراحت ،‌ با اعماقی متفاوت و آبی سرد و شیرین و غار معروف به دیو سفید و زیستگاه تنها سمندر زرد ایرانی در آن ، یکی از نقاط بی نظیر ، بدیع و بسیار زیبایی است که سالیانه هزاران نفراز مشتاقان طبیعت و هموطنان و گردشگران داخلی و خارجی رابه سوی خود جلب می نماید . زیبایی و اهمیت این مکان به گونه است که یکی از مناطق بسیار مهم گردشگری و سیاحتی در استان گلستان و کشور قلمداد شده است . البته در چند کیلومتری خان ببین نقاط دیدنی دیگری وجود دارد که مجموعه جنگلی تفریحی و گردشگری سیاه جوب از جمله این نقاط می باشند. 

در بعد فرهنگی نیز خان ببین دارای سبقه تاریخی است و این سرزمین، دیار دانشمند فرزانه حکیم میر فندرسکی می باشد. ابوالقاسم فِندِرسكي، معروف به ميرفندرسكي، حكيم و دانشمند دورة صفوي و از استادان بنام و پدران او از بزرگان سادات استرآباد بودند که صاحب آثار علمی متعددی می باشند.

به منظور آشنایی بیشتر با این شهر و اقدامات صورت گرفته در جهت توسعه و عمران شهر در ابعاد فرهنگی، عمرانی، توسعه ای گپ و گفت کوتاهی با سعید اسماعیلی شهردار جوان و پر تلاش این شهر انجام دادیم. او که سه سال است سکان شهرداری خان ببین را در دست گرفته است از اقدامات و طرح انجام شده و طرح های پیش رو سخن به میان آورد:

* در مدت سه سال گذشته چه اقداماتی در جهت توسعه شهر صورت گرفته است؟

با توجه به اینکه شهر خان ببین در مسیر جاده بین المللی گرگان مشهد بوده و سالیانه حدود بیست میلیون گردشگر از شهر خان ببین عبور می کند در ابتدای دوره مسئولیت در حوزه های مختلف شامل توسعه عمرانی – بهبود عبور و مرور شهری – اقتصادی – فرهنگی – اجتماعی و . . . برنامه، هدف و پروژه تعریف شد و اجرایی گردید به عنوان مثال در حوزه عمرانی طی پنج سال می بایست همه معابر سطح شهر دارای جدول و یا کانیو باشد. البته لازم به ذکر است در حوزه آسفالت قریب به 100.000 مترمربع آسفالت طی سه سال اخیر صورت پذیرفته است که در طول عمر شهرداری بی نظیر می باشد. در حوزه عبور و مرور و اقتصاد شهری بازگشایی چهار راه تقاطع امام خمینی(ره)- طالقانی – 17 شهریور اجرایی گردید و سهم بسزایی در جهت رونق اقتصادی این ناحیه از شهر ایفاد نمود، در حوزه فرهنگی نصب دو تندیس حکیم میر فندرسکی در میدان حکیم میرفندرسکی می توان اشاره نمود. در حوزه های اداری-مالی می توان به تسویه مطالبات تامین اجتماعی و مالیاتی جمعاً به مبلغ یک میلیارد تومان و کاهش تعداد پرسنل شهرداری در راستای چابک سازی مجموعه اشاره نمود.

البته دیگر اقدامات شامل توسعه و تجهیز پارک های ملت – کودک – استاد شهریار به مجموعه بازی پلی اتیلن – توزیع سنگ فرش به میزان 10.000 مترمربع بین شهروندان – تجهیز ماشین آلات موتوری به نیسان – تراکتور و . . . – نصب المان های ساعت و المان های مناسبتی محرم، رمضان و عید نوروز – خرید 60 باکس زباله در سطح شهر و . . اشاره نمود.

*چه برنامه ها و طرح هایی برای آینده دارید؟

از مهم ترین برنامه های شهرداری خان ببین می توان به تکمیل ساختمان جدید در دست احداث شهرداری به مساحت 1300 مترمربع در دو طبقه با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال اشاره نمود. احداث جاده سلامت بر روی خطوط لوله نفت که شامل پیست دوچرخه سواری و مسیر پیاده روی می باشد اشاره نمود.

احداث پارک کوثر در جنوب غربی شهر و همچنین احداث پارک بانوان از دیگر برنامه های شهرداری اشاره نمود.

*چه اقدامی به منظور زیبا سازی شهر صورت گرفته است؟

زیبا سازی جداره ها و ارتقا سیما و منظر شهری همواره یکی از دغدغه های اصلی شهرداری می باشد و در همین راستا رنگ آمیزی کلیه دیواره های خیابان امام خمینی (ره) در سال98 می توان اشاره نمود که آراستگی جدیدی را در شهر شاهد می باشیم و در سال 99 زیبا سازی سایر معابر سطح شهر مانند خیابان شهید سلیمانی در دست اقدام می باشد. یکی از مهم ترین برنامه های جدید شهرداری که در دست اقدام می باشد تعویض روشنایی بلوار امام رضا(ع) می باشد که در شش ماهه دوم سال 99 اجرایی خواهد شد.

در ضمن نصب تابلوهای فلزی روی دیوار ها و استند های پایه کوتاه در مسیر خیابان اصلی و خیابان های پرتردد به منظور نصب آگهی های تبلیغاتی شهروندان یکی دیگر از برنامه هیا شهرداری در سال جاری است.

در بخش فرهنگی چه اقدامی برای معرفی این شهر صورت گرفته است؟

در نظر داریم با همکاری فرهیختگان و صاحبان قلم شهر خان ببین، نشریه ای در شهر منتشر کنیم تا علاوه بر انتشار آثار قلمی شهروندان و اخبار حوزه های مختلف، زمینه توسعه فرهنگ مطالعه را در شهر فراهم سازیم.

در ضمن با هماهنگی و مشورت برخی دوستان در نظر داریم از امسال یک «مسابقه داستان کوتاه کشوری»  با نام حکیم فندرسکی برگزار کنیم تا علاوه بر معرفی خان ببین به همه نقاط کشور، یاد و نام این حکیم فرزانه نیز گرامی داشته شود. در ضمن اگر بخش خصوصی و سایر نهاد ها مثل همیشه به مدد شهرداری بشتابند، این مسابقه را همه ساله برگزار خواهیم کرد.

در جهت توسعه پایدار شهرستان و رونق اقتصادی شهر چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

سالانه در حدود 20 میلیون مسافر از مسیر استان گلستان عبور می کنند که نگاه اقتصادی به این تعداد مسافر ضرورت برنامه ریزی در جهت جذب و ماندگاری مسافران فصول مختلف سال را دو چندان می کند. از آنجایی که خان ببین یا به عبارتی استان گلستان تقریباً میانه کریدور مسافرتی شمال و خراسان قرار گرفته است، بدون شک احداث و یا حتی تجهیز مکان های اقامتی به امکانات قابل قبول، می تواند یکی از راهکار های جذب گردشگر و افزایش میانگین درآمد شهری باشد. این مهم محقق نخواهد شد مگر به مدد سرمایه گذاران بخش خصوصی و همت همه نهاد ها و ارگان ها دولتی.

به عقیده بسیاری از کارشناسان  و فعالان حوزه گردشگری کشور، صنعت گردشگری در ایران در سال های آینده رشد قابل توجهی خواهد کرد و استان گلستان نیز برای اینکه از این موضوع غافل نماند، باید تعداد هتل ها، هتل آپارتمان ها و مراکز اقامتی خود را افزایش دهد. شهر خان ببین نیز برای عقب نیفتادن از قافله توسعه، باید در دور نمای توسعه شهری، احداث مکان ها و هتل های اقامتی مناسب و استاندارد را در نظر داشت.

سخن آخر

توسعه یک دیار در وهله اول نیازمند همدلی و تغییر نگاه شهروندان آن سرزمین است. همکاری در تعریض و تخریب بافت های فرسوده و خطرناک، پرهیز از ساخت و ساز های غیر مجاز، پرداخت به موقع عوارض، رعایت قوانین و مقرارات ترافیکی،  دقت در نگهداری اموال و وسایل عمومی، توجه به آموزش حقوق شهروندی و ... می تواند در آبادانی یک شهر، بیش از سایر فاکتور های عمرانی موثر باشد. امید است شهروندان نیز ما را از نظرات و پیشنهاد های سازنده خود محروم نسازند تا بتوانیم با همدلی و هم فکری شهر را به جایگاه شایسته ای که در خور شهروندان دیار حکیم فندرسکی است، برسانیم.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه