همه چیز درمورد هندوانه کوهی + خواص دارویی

در این موقع از سال اواسط برداشت گیاه کبر یا همان هندوانه کوهی میباشد. این گیاه که با خواص دارویی فوق العاده خود همه ی پزشکان را متحیر کرده است در کوه های آذربایجان شرقی غربی و دشت مغان(اصلاندوز) اردبیل رشد میکند.

به گزارش زرین نامه به نقل از کلاله خبر؛ در این موقع از سال اواسط برداشت گیاه کبر یا همان هندوانه کوهی میباشد. این گیاه که با خواص دارویی فوق العاده خود همه ی پزشکان را متحیر کرده است در کوه های آذربایجان شرقی غربی و دشت مغان(اصلاندوز) اردبیل رشد میکند. هندوانه کوهی یا همان کبر بومی مناطق گرمسیری غرب و مرکز آسیاست ،پراکندگی آن از اقیانوس اطلس ،مراکش ،تونس تادریای سیاه ،ارمنستان ،نواحی شرقی دریای خزر تا افغانستان و هند امتداد دارد. هندوانه کوهی که در دنیا آن را با نام علمی کاپرس(capers) میشناسند میتواند در بهبود سرطان تاثیر زیادی داشته باشد. در ادامه قصد داریم تمام اطلاعاتی که تا به امروز از این گیاه بدست آمده را در اختیار شما قرار دهیم، پس با ما همراه باشید:

کبر گیاهی یا همان هندوانه کوهی

کبر گیاهی بوته مانند است و دارای شاخه‌های چوبی باریک و دراز است که شاخه‌های کهنسال آن بی برگ ولی شاخه‌های جوان آن دارای برگ‌های کوچک، باریک و به درازای 12-4 میلیمتر و منتهی به نوک خار مانند است.این گیاه ریشه بسیار سخت و بلند با پوست کلفت دارد که پس از خشک شدن از مغز چوبی آن جدا می شود. این گیاه ممکن است تا سی سال عمر کند.میوه این گیاه کروی شکل (به درشتی یک گیلاس کوچک)، بدون تار و به رنگ سبز با خطوط موازی سبز و یا زرد کمرنگ است و درون میوه آن قرمز و پر از دانه های کوچک و لزج است.

میوه کال و نرسیده این گیاه که طول آن به 1 تا 2 سانتی متر می رسد برای تهیه ترشی بکار میرود .انواع بزرگتر آن که حداکثر چهار سانتی متر درازا دارد به شکل خام و به عنوان میوه مصرف می شود.دانه ای آن به رنگ سیاه بوده و محتوی شکلی آن قرمز رنگ است وبه همین دلیل به آن خاویار سبز نیز می گویند.

خواص هندوانه کوهی:

دکتر علی حمادی پزشک عمومی شهر اصلاندوز در گفتگو با خبرنگار ارس تبار به فواید این گیاه از لحاظ ویژگیهای دارویی به خبرنگار ما گفت:کبار(کبر،هندوانه کوهی)ویژگیهای دارویی فراوان و مهمی دارد.ازجمله 1-عصاره برگ و میوه آن کشنده انگل معده بوده و تعدیل کننده حرارت معده است 2-برای درمان بیماریهای نظیر واریس و طحال نیز بکار می رود.3-این محصول صادراتی اگر باسرکه و عسل در هم آمیخته شود پادزهری قوی برای بیشتر مسمومیتها بکار برده می شود.4-این گیاه کبد را تقویت می کند5-درد دندان را تسکین می دهد5-ریشه آن از بخشهای دیگر مفیدتر و پرخاصیت تر است6-برای درمان بواسیر و شستشوی روده ها بکار می رود 7-بالابردن مقاومت بدن در برابر سرماخورذگی ،خاصیت ضد نفخ ،تحریک و تقوین کننده کبد ،ضدعفونی کننده کلیه ها و مجاری ادراری 8-خاصیت ضد روماتیسمی دارد9-جوانه های ناشکفته و مولد گل آن اثر نیرو دهنده داردوبرای بیماری نقرس مفید است.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه