نگاه ویترینی به روز خبرنگار در گلستان

هفته بزرگداشت خبرنگار امروز در ایستگاه پایانی خود قرار دارد؛ با مشکلاتی از جنس گذشته و وعده‌هایی که تکرار همان حرف‌ها است و البته گویا تمامی ندارد.

 بزرگداشت روز خبرنگار در گلستان هم هرساله با حواشی متعددی همراه است و متولیان فرهنگی استان در استان به بهانه‎های متعدد از زیر بار مسئولیت برگزاری مراسمی در شان خبرنگاران شانه خالی می‎کنند.

هر چند به هیچ وجه نمی‎توان قدر و منزلت سفیران اطلاع‎رسانی را با قیاس مادی اندازه گرفت اما به نظر می‌رسد طی سال‎های متعدد گلستان زیاد مقید به این جایگاه نبوده و سعی شده که با یک مراسم ساده و هدیه‌ای ناچیز ادای تکلیف شود، این در حالی است که در استان‌های دیگر از جمله همین استان شمالی همسایه شرایط بسیار بهتر و آبرومندانه‌تری رقم می‌خورد.

درد صاحب قلمان گلستان همچون جاهای دیگر این کشور پهناور، جدا از درد دیگران نیست، و دیوارشان هم از دیوارهای این ملک کوتاه‌تر، تا هر چه مشکل است به پای این جماعت اهل درد نوشته شود.

خبرنگاران گلستانی در این دیار مشکلات خاص خود را دارند، که البته تمامی این مشکلات به جامعه باز نمی‌گردد، بلکه بخش عمده‌ای از آن به خود این قشر محدود می‎شود که هنوز جایگاه واقعی خود را نشناخته است. 

از سویی دیگر نمی‎توان مشکلات رسانه‎های استان را جدا از مشکلات خبرنگاران مورد توجه قرار داد و باید اذعان داشت بخشی از مشکلات اصحاب رسانه در نوع عملکرد ضعیفی است که مدیران این بخش از خود بروز می‎دهند.

رسانه‌های مکتوب گلستان رونق گذشته را ندارند/ برنامه خاصی برای خبرنگاران گلستانی وجود ندارد

رسانه‎های مکتوب گلستان که به شکل هفتگی منتشر می‎شوند، دیگر رونق گذشته را ندارند و با توجه به سرعت و تنوع شبکه‎های مختلف اطلاع‎رسانی مجازی از رغبت مردم برای خرید این نوع رسانه کاسته شده، این در حالی است که خبرگزاری‌های رسمی به مراتب شرایط بهتری دارند.  

تنها مسیری که پیش‎روی مطبوعات محلی قرار دارد، کارکرد گزارشی، تحلیلی و پیگیری سوژه‎هایی است که در دنیای مجازی به آن پرداخته نمی‎شود و نیازمند کنکاش و تحقیق است و تنها به آن نشریه اختصاص دارد.

البته تحقق چنین رویکردی در مطبوعات گلستان بسیار سخت و تا حدودی ناممکن است، چرا که خبرنگاران نه چندان حرفه‌ای این رسانه‎ها بیش از هر چیز برای سرپا ماندن نشریه خود باید بازاریاب باشند و اکثر تلاش خود را به موضوع کسب آگهی از دستگاه‎های دولتی و غیردولتی معطوف کنند.

در عین حال نباید از یاد برد که بسیاری از افراد شاغل در این حرفه نه از سر علاقه بلکه به‎ ناچار در این حرفه ساکن شده‎اند و تقریبا مراحل آموزشی برای کار در این عرصه را نیاموخته‎اند.

در چنین شرایطی نمی‎توان توقع داشت نشریاتی که در روزگاری نه چندان دور حتی بر جامعه سیاسی و اجتماعی استان بسیار تاثیرگذار بودند، اکنون نیز همان خاصیت را داشته باشند.

یکی از خبرنگاران گلستان که بیش از 10 سال با نشریات مختلف استانی همکاری داشته است، گفت: مشکلات این حرفه در گلستان به بخش‎ مادی و غیرمادی تقسیم می‎شود که البته هر دو قسمت بر یکدیگر تاثیرگذار است.

م. کلاگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: ورود به این حرفه در استان دارای یک ضابطه و طی مسیر خاصی نیست و خیلی‌ هستند که هنوز فکر می‌کنند که خبر به معنای انشاء‌نویسی است.

وی ادامه داد: در عین حال نشریات و متولیان فرهنگی استان هم بهای چندانی به آموزش این بخش نمی‌دهند و تنها از شما انتظار دارند تا بیشتر به دنبال جذب آگهی باشید تا این که خبر و گزارش تهیه کنید.

کلاگر یادآور شد: همین نگاه موجب شده تا برخی دستگاه‌ها شناختشان نسبت به خبرنگار چندان حرفه‌ای نباشد و وجهه اطلاع‌رسانی وی را جدی نگیرند.

وی با اشاره به عملکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی بخش مطبوعات استان خاطرنشان کرد: بیشترین نقش این مجموعه در هنگام هفته بزرگداشت روز خبرنگار به چشم می‌آید که به دنبال برگزاری یک مراسم و هدیه حداقلی است.

این خبرنگار گلستانی تصریح کرد: هر ساله این موضوع تکرار می‌شود، اما آن چیزی که بیش از همه چیز به چشم می‌آید آن است که این مجموعه فرهنگی و حتی خانه مطبوعات استان برنامه‌ خاصی برای خبرنگاران ندارند.

دوگانگی مسئولان در رفتار با رسانه‌ها/ نگاه ویترینی به روز خبرنگار

همچنین رئیس شورای بسیج رسانه استان گلستان با اشاره به اثرگذاری خبرنگاران در جامعه گفت: کارکرد خبرنگاران در عرصه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و البته همه مسئولان نیز بر این موضوع واقف هستند که این اطلاع‌رسانی تبعات و اثرات مشخصی بر رفتار اجتماعی دارد.

علی منصوری‎رضی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: مسئولان در حالی که همیشه نسبت به نارسایی‌های فرهنگی و اجتماعی گله می‌کنند با وجود اعتراف به اهمیت نقش رسانه‌ها، آن را از یاد برده‌اند.

وی ادامه داد: این تناقض و دوگانگی در گفتار و عمل دولت‌مردان موجب شده تا هنوز مشکل رسانه‌ها و خبرنگاران به قوت خود باقی باشد و البته یادآور شوم که این موضوع مختص به دولت خاصی نیست و همیشه این نگرش با نوسان همراه بوده است.

منصوری خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین آسیب‌های چنین رویکردی نگاه ویترینی به روز خبرنگار است که هر سال به شکل تازه‌ای از آن رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به سه مولفه مهم در جامعه خبرنگاری بیان کرد: امنیت شغلی، امنیت اجتماعی و روانی این قشر و حمایت جدی مادی از مهم‌ترین موضوعات مورد نیاز جامعه فهیم و فرهیخته خبرنگاری در استان است.

رئیس سابق خانه مطبوعات استان گلستان یادآور شد: این مشکلات از گذر قانون، اراده مسئولان فرهنگی و یک برنامه‌ریزی مدبرانه و منطقی قابل حل شدن است.

منصوری با اشاره به اختصاص 500 میلیون ریال کمک استاندار گلستان به خانه مطبوعات استان یادآور شد: گفته می‌شود که قرار است این مبلغ برای راه‌اندازی صندوق حمایت از خبرنگاران مورد استفاده قرار گیرد، اعتقاد دارم چنانچه واقعا یک کار اصولی در این مسیر انجام گیرد، ارزشمند است.

وی تصریح کرد: علاوه بر چنین حمایت‌هایی، انتظار می‌رود یارانه برنامه‌ریزی و حساب شده‌ای برای مطبوعات استان در نظر گرفته شود تا شرایط کلی این بخش دچار دگرگونی شود.

منصوری با اشاره به یارانه ناچیزی که فعلا به رسانه‌های مکتوب استان اعطاء می‌شود، افزود: چنانچه کشور هر پنج سال یارانه به مطبوعات هر استان را در عرض یک سال به استانی اختصاص دهد و با آن در قالب یک تعاونی چاپخانه‌ای دایر کند، مطمئنا مطبوعات استان دیگر به یارانه‌ای نیاز نخواهند داشت.

وی ادامه داد: بیشترین مشکل در حوزه مطبوعات استانی در حوزه چاپ است، که مرتفع ساختن مشکلات و هزینه‌های بالای آن می‌تواند بخش مهمی از بار مالی موجود بر گرده مطبوعات محلی را کاهش دهد.

منصوری سیاست‌زدگی را مهم‌ترین مشکل حاکم بر مطبوعات استان قلمداد و اذعان کرد: شانیت، شفافیت و حقانیت کار خبری و خبرنگاری با توقف در حوزه سیاسی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: آموزش برنامه‌ریزی شده و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای توانمندسازی جامعه خبری استان می‌تواند در سرلوحه برنامه‌هایی باشد که متولیان فرهنگی استان می‌توانند آن را نه تنها برای هفته بزرگداشت مقام خبرنگار بلکه به طور مستمر انجام دهند.

به نظر می‌رسد مشکلات خبرنگاران این دیار شمالی با وجود وعده‌های بی‌شمار در دولت‌های مختلف همچنان به قوت خود باقی است و هنوز برنامه خاص حمایتی برای چشمان بیدار جامعه تدبیر نشده و البته متاسفانه این مشکلات در گلستان بیش از دیگر نقاط کشور ملموس است.   

مهم‌ترین مانع برای مرتفع شدن این مشکلات اعتقاد و عزم جدی برای حل آن است که فعلا به نظر می‌رسد هنوز این اراده با وجود برخی حرف‌های امیدوارکننده اما تکراری وجود ندارد، اما امیدواریم که روزی مسئولان و متولیان فرهنگی در گلستان به موضوع رسانه‌ها جدی‌تر بیاندیشند تا بیش از این قشر رسانه‌ای در استان مورد بی‌مهری قرار نگیرد.

منبع:فارس

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه